Monday, August 18, 2008

Aqiqah Rumaisha


Alkhamdulillah aqiqah rumaisha sudah dilaksanakan. Walaupun ini sunah,tetapi sepeti sudah ngga punya hutang. Hukumnya yaitu sunnah muakkad,jadi seperti qurban iedul adha. Mungkin ini sebagai tambahan informasi,bagi yg membaca blog ini.
• Hukum aqiqah itu adalah sama dengan ibadah qurban iaitu Sunnat Muakkad kecuali dinazarkan menjadi wajib.
• Penyembelihan aqiqah ialah pada hari ketujuh dari kelahiran bayi atau pada hari ke empat belas atau ke dua puluh satu. Jika tidak dapat maka bila-bila masa selagi anak itu belum baligh. (masih terjadi perselisihan antara ulama)
• Jika anak telah baligh, maka gugur tuntutan atas walinya dan sunnat bagi dirinya (individu yang berkenaan) mengaqiqahkan untuk dirinya sendiri. Hal ini berdasarkan hadis dari Ahmad, Abu Dawud dan al-Tabrani, bahawa Rasulullah s.a.w. pernah mengaqiqahkan dirinya sendiri sesudah Baginda s.a.w. diangkat menjadi Rasul. Tetapi hadist ini ada yg mengatakan dhaif atau tidak kuat. Sehingga sudah gugur aqiqah ini.

Jadi bagi yg akan melaksanakan aqiqah alangkah baiknya adalah pada hari ke 7 dari kelahirannya. Sbb sudah tidak ada pertentangan tentang hadist itu. Kalau yg lainnya masih banyak selisih pendapat.


Walllahu a'lam bi shawab...

Yah semoga saja,semua baik baik saja, sehat selalu dan di terima amalan yg baik oleh Allah s.w.t

"Wa ini uizhuha bika wa dhuriyataha minas syaitoni rojim" ( Dan aku mohon perlindungan (kpd Allah) untuknya serta anak-anak keturunannya kepada (pemeliharaan) Engkau daripada setan yang terkutuk.")


foto terbaru Rumaisha

0 Comments:

Post a Comment

<< Home